כך תעזרו לילד בעל הפרעת קשב ללמוד
המורה של הילד שלכם, היא השותפה שלכם בחינוך הוגן וראוי. הנה כמה אסטרטגיות של מורים ומורות שיכולות לבוא לעזרתם של כל התלמידים כך שיוכלו ללמוד כמיטב יכולתם, אבל במיוחד של אלה המאובחנים כבעלי הפרעת קשב.
המורים והמורות, ובעיקר אלה שסיימו לימודי תואר ראשון והתמחו ב״הוראה מתקנת״ המיועדת לטיפול בתלמידים עם ליקויי למידה וקשיי קשב, הם אלה שיכתיבו לעתים קרובות את ההצלחה או הכישלון של לימודי הילד לקוי הלמידה. לצד ההורים, המורים הם האנשים המשפיעים ביותר על חיי התלמידים. כאשר המורה מעבירה לתלמיד לקוי למידה שהוא מסוגל וראוי, גם הילד יאמין בכך. הנה כמה טיפים שיאפשרו לכם להתמודד ביתר יעילות עם ילד בעל הפרעות קשב.
התמודדות
פיתוח תוכנית לניהול התנהגות הילד שלכם כרוכה באיזון בין מה שאתם מצפים מהילד שלכם לעשות, לבין מה שהילד שלכם יכול לעשות. ובהגדרת השגרה והכללים הנוגעים להתנהגות של הילד.
כדי להשיג את האיזון הנכון, התוכנית יכולה לכלול:
- אסטרטגיות התנהגות, בכיתה ובבית (שינה טובה, אכילה בריאה ופעילות גופנית).
- תמיכה בכול בעיית למידה, שפה ותנועה ובבעיות הרגשיות שיש לילד.
- תרופות.
התוכניות הטובות ביותר מבוססות לרוב על ייעוץ מקצועי שלוקח בחשבון מה מתאים לילד ולמשפחה. התוכנית צריכה להתחשב בכול ההיבטים של חיי הילד בבית, בבית הספר ובמסגרות חברתיות אחרות. דיון בתוכנית לילד עם המטפלים והמורים, יעזור להציב ציפיות ריאלייות להתנהגות הילד שלכם.
אסטרטגיות התנהגות
אסטרטגיות ההתנהגות מתמקדות בהוראת הכישורים הדרושים לילד כדי לשפר את שיתוף הפעולה בינו לבין המורה או ההורה ולצמצם את ההתנהגות המאתגרת שלו.
- הוראות מילוליות ברורות
לילד יהיה קל יותר להתנהג טוב, אם הוא יבין מה אתם רוצים שהוא יעשה. הוראות מילוליות קלות למעקב, בלוויית הדגמה, יכולות לעזור. לדוגמה:
- להקפיד על הוראות ברורות וקצרות, עם מספר שלבים קצר.
- להדגים לילד מה עליו לעשות.
- לשמור על קשר עין עם הילד.
- לבקש מהילד לחזור על ההוראות שלכם כדי לוודא שאכן הבין.
רמות עייפות
לכל הילדים קל יותר להתנהג יפה כאשר הם לא עייפים. לכן, עצרו אותו לפני שהוא מתעייף על ידי:
- תזונה בריאה שתספק לילד אנרגיה וכושר ריכוז לאורך זמן.
- הקצבת הפסקות במהלך הפעילות, הכוללות פעילות גופנית קלה.
- להכין מראש פעילות כיפית כמו חוברת מדבקות, כשהילד מתחיל קצת להשתולל.
- להקפיד על הרגלי שינה טובים. ללכת לישון ולהתעורר בשעות קבועות מדי יום.
- לשמור על זמן מסך מינימלי במהלך היום ולוודא שהמכשירים האלקטרוניים כבויים, לפחות שעה לפני השינה.
שיגרה רגילה, ניתנת לחיזוי
השיגרה מסייעת לילדים להרגיש בטוחים ומוגנים, דבר שעשוי לעודד התנהגות טובה. דרכים להגדרת פעולות שגרתיות:
- לדבר עם הילד על לוח הזמנים היומי שלו. אפשר גם לבקש מהמורה לשמור עותק של לוח הזמנים של הילד בבית הספר, כך שיוכל לראות אותו במהלך יום הלימודים.
- להודיע לילד מראש על שינויים. למשל, ״בעוד 5 דקות, יהיה עליך לצחצח שיניים ולהיערך לשינה״.
- להגביל את מספר הבחירות שהילד יכול לבחור מתוכן. למשל, במקום לומר, ״מה אתה רוצה ללבוש?״, אפשר להגיד, ״אתה רוצה את החולצה האדומה או הירוקה?״.
מיומנויות חברתיות
ילדים עם הפרעת קשב וריכוז עשויים להזדקק לעזרה כדי להסתדר עם ילדים אחרים. כך תוכלו לעזור לילד לפתח מיומנויות חברתיות:
- לתגמל אותו על התנהגות מועילה, כמו שיתוף והתנהגות מתחשבת עם אחרים.
- ללמד אותו אסטרטגיות יעילות לבעיות שנוצרות עם ילד אחר. לדוגמה, להתרחק או לדבר על כך עם המורה.
- ללמד את הילד כיצד להבחין בהתנהגות שלו עצמו, באמצעות הנחיה קצרה כמו, ״עצור, חשוב, ועשה״.
בכיתה
מומלץ לדבר עם המורה של הילד על:
- לחלק את המשימות למקטעים קטנים יותר ולהציע לילד עזרה אחד על אחד כאשר הדבר אפשרית.
- לתכנן את הכיתה כך שילדים עם צרכים מיוחדים ישבו בחלק הקדמי של הכיתה, הרחק מהפרעות אפשריות.
- לערוך רשימה ויזואלית של המשימות שצריך לסיים.
- להציב משימות למידה קשות יותר בבוקר, או לאחר ההפסקות.
- לאפשר זמן נוסף לילד כדי שיוכל לסיים את המשימה.
כדי שהילד יקבל את כל התמיכה שהוא זקוק לו בכול תחומי הלימוד, ייתכן שיהיה עליכם לדבר עבור הילד שלכם, עם המורה, ואם צריך גם עם המנהלת של בית הספר.
קולורס מונפרד אדנדום סילקוף, מרגשי ומרגשח. עמחליף לורם איפסום דולור סיט אמט, קונסקטורר אדיפיסינג אלית. סת אלמנקום ניסי נון ניבאה. דס איאקוליס וולופטה דיאם. וסטיבולום אט דולור, קראס אגת לקטוס וואל אאוגו וסטיבולום סוליסי טידום בעליק. נולום ארווס סאפיאן - פוסיליס קוויס, אקווזמן צש בליא, מנסוטו צמלח לביקו ננבי, צמוקו בלוקריה שיצמה ברורק.
לשאלות נוספות או בירורים יש להתקשר ל-08-9988223
או שלח הודעה לכתובת המייל info@tafnite.co.il.