חוסר היכולת לקלוט נתונים בא לידי ביטוי בצורות רבות:
- ילד שמפריע בשיעור.
- ילד שחולם בשיעור.
- ילד שלמרות הרצון שלו ללמוד פשוט לא קולט את החומר.
- ילד שכל הזמן נוטש את הכיתה בתירוצים שונים...
יהיו ילדים שיפריעו במהלך השיעור ולכן לא רק שלא יצליחו לקלוט את הנתונים עצמם, הם ימנעו משאר הכיתה לקלוט את החומר ולמעשה יכשילו אותך בתפקידך.
מטבע הדברים, בדרך כלל זה יוצר כעס ותסכול כלפי הילד, בעיקר כי את לא יודעת איך להתמודד עם המצב.
ראשית, אנחנו רוצים לומר לך שאת/ה לא הבעיה. פשוט מעולם לא לימדו אותך איך להתמודד עם מצבים כאלה.
"תפנית בלימוד" היא תוכנית מעשית מאוד שתיתן לך כלים ברורים ופשוטים לטיפול בכל סוגי הילדים הללו.
קיימים שלושה מחסומים שהתלמידים שלך נתקלים בהם בכיתה ושיוצרים תופעות שונות. לכל מחסום יש תופעות משלו ומורה מיומן ידע לזהות את המחסום שהילד נתקל בו ע"י כך שידע לשייך את התופעה שהתרחשה למחסום הנכון.
בדיוק כפי שרופא יודע כיצד להבדיל בין תופעות של שפעת לתופעות של מחלות אחרות.
התופעות של המחסום הראשון ללמידה הן:
- תלמיד מעוך – "מרוח" על השולחן ולא קולט את החומר.
- תלמיד משועמם.
- תלמיד שכל הזמן מתלונן על כאבי ראש, כאבי בטן או עיניים.
- תלמיד מרוגז וכעוס.
בתוכנית "תפנית בלימוד" תבינו מהו המחסום הראשון ללמידה שיוצר את התופעות הללו, וחשוב מכך תבינו כיצד לעזור לתלמידים כשהם מפגינים את התופעות הללו.
התופעות של המחסום השני ללמידה הן:
- תלמיד מבולבל (ולכן מתקשה בחומר)
- תלמיד מטושטש.
דרך אגב, המחסום הזה ניכר במיוחד בשיעורים שדורשים תרגול כגון חשבון, אנגלית ולשון.
התופעות של המחסום השלישי הן הדרמטיות מכולם:
- החומר שהתלמיד כבר למד כאילו נמחק מהזיכרון - זה יוצר תסכול אדיר גם למורה וגם לילד.
- היסטריה מלווה בבכי או בכעס בלתי נשלטים.
- רצון לנטוש ולעזוב את הלמידה – לפעמים נתקלים במצב שהילד כבר בחר ללמוד, כבר הצלחת לעורר בו מוטיבציה ופתאום הוא נוטש, או מדבר על דברים אחרים שאינם קשורים לשיעור ולא מתרכז… זה גם הגורם המרכזי לנשירה של תלמיד מבית הספר.
הרבה תלמידים מאובחנים באופן שגוי כסובלים מ"הפרעת קשב וריכוז", ADHD, דיסלקסיה, דיסקלקוליה ובעיות למידה אחרות. אם תתבוננו סביבך בוודאי תסכימו איתנו שלא ייתכן שאחוז כה גדול מתלמידיכם סובלים מהפרעות כה מהותיות.
זו תהיה זכות עבורנו לתת לכם את הכלים להתמודד עם הבעיות בהן אתם נתקלים. אתם מעצבים בידיכם את הדור הבא של מדינת ישראל. ההצלחות שתייצרו בילדים שקיבלת לידיכם יעצבו את העתיד של כולנו.